Mijn maat heeft bericht terug gekregen van de CO. Hij bevestigd dat die tussenstap door hem geëist wordt. Hij geeft als motivatie:
De reden dat dit gedaan wordt is om enige bescherming aan te brengen tegen de diverse eindcoordinaten databases die in omloop zijn. Buiten tradi's kun je zo ongeveer elk eindcoordinaat in een dergelijke database vinden en zonder enige moeite direct naar het eindcoord gaan en je logje schrijven zonder ook maar enige respect te tonen voor de plaatser. De extra moeite die je daar voor moet doen is nihil en er wordt alleen maar gechecked of je de cache daadwerkelijk gedaan hebt zoals die bedoeld is.
Er is nl. geen enkele rule in de guidelines van geocaching.com die iets doet tegen eindcoordinaten databases. Dat er rules zijn dat snap ik, maar die mogen in mijn optiek zich alleen richten op het veilig plaatsen van een geocache, het voldoen aan de toestemmingsregel van de grondeigenaar en de 161 meter regel die voorkomt dat caches te dicht bij elkaar worden geplaatst. Helaas tasten de regels binnen .com in toenemende mate de creativiteit van de plaatser of de cache aan. Omdat ik al zo'n 20 jaar meeloop in dit spelletje heb ik alle afbraakregels van .com meegemaakt.
Erg jammer, ik maak de caches ter vermaack van de geocachers die ze willen vinden, dus gericht op het spelletje met de GPS en dus zeker niet vanuit het commercieel belang / commercieel oogpunt van .COM, dat we .COM nodig hebben als platform om het spel mogelijk te maken dat is begrijpelijk, echter gezien de methodiek, prijzen en de commercie die het platform uitstraalt zie ik het als enige vorm van oplichterij. Overigens ik heb niks tegen het feit dat men verdient aan dit spelletje, maar overdrijven blijft me een naar gevoel geven.
Tot zover de reactie van de CO. Kortom, de CO vindt het maar niks dat er databases zoals Geocoord zijn en zet daarom een extra drempel in zijn caches. Ik vind het eigenlijk tegenstrijdig. Hij verwijt Geocaching.com dat ze niet zuiver handelen maar doet nu zelf ook.