Auteur Topic: GSAK  (gelezen 1281 keer)

Offline Radeloos

• Premium Member
  • Held in schrijven
  • Geslacht: Man
GSAK
« Gepost op: juni 05, 2022, 11:09:36 pm »
Als beginnend maar ook als gevorderd geocacher had ik (en naar ik merk zijn dat er velen met mij) geen idee wat ik met GSAK aan moest. Ik vond het een waardeloos en omslachtig programma. Er bestaan weliswaar handleidingen maar voor zover ik kan nagaan zijn die niet in het Nederlands vertaald.

Pas twee jaar terug (en ik cache inmiddels al ruim 9 jaar) heb ik op aanraden van een paar medecachers toch maar eens het programma op mijn laptop gezet. Gestruind op het internet naar wat tips en gewoonweg begonnen. Al doende leert men, is het gezegde en dat klopt. Ik zou inmiddels niet meer zonder dat programma kunnen. Binnen GSAK draaien bij mij ruim twintig databases met in totaal meer dan 100.000 eindcoördinaten. Ik weet niet hoe ik die anders zou moeten beheren. Bestanden van enige honderden tot soms duizenden eindcoördinaten met de hand invoeren is een machtig tijdrovende klus als je alles stuk voor stuk moet doen. Met GSAK heb je binnen een paar uur door het gebruik van een macro meer dan 1000 coördinaten van caches binnen Geocaching.com aangepast en doet de computer al dat werk.

Nu komt bij mij de vraag op: is het mogelijk een Nederlandse handleiding te maken en die ergens op deze site te plaatsen? Dat zou dan voor iedereen te downloaden/raadplegen zijn en de gebruikers van deze site meer tijd opleveren om het veld in te gaan ipv achter de pc te zitten.
Noemt een je een ezel, haal je schouders op. Noemen twee je een ezel, koop een zadel! (Jiddisch gezegde)

Offline GeoCoord

• Administrator
  • Top schrijver
  • Bestaat geen betere weg dan de rechtstreekse weg.
    • GeoHulp
Re: GSAK
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2022, 12:31:27 am »
Nu komt bij mij de vraag op: is het mogelijk een Nederlandse handleiding te maken en die ergens op deze site te plaatsen? Dat zou dan voor iedereen te downloaden/raadplegen zijn en de gebruikers van deze site meer tijd opleveren om het veld in te gaan ipv achter de pc te zitten.

Ik begrijp dat jij er 1 wil maken? Uiteraard mag je alles hier uploaden dat is geen probleem en wordt zeker aangemoedigd!

Dit heb ik in ieder geval:
NL: https://gsak.net/GSAK101_Dutch.pdf
NL: https://mega.nz/file/URQXFbYA#qKDk1siKN_p0IeUMiEn514znL74jD35MFpGKlP1j6Yg
EN: https://gsak.net/GSAK%20Cache%20U%20Nuts%20Jan%2021,%202012.pdf

Het is wel de vraag of gsak in de toekomst nog blijft werken gezien de programmeur om persoonlijke redenen er gestopt, daarom is het nu ook gratis.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2022, 12:42:59 am door GeoCoord »
Met vriendelijke groet,
GeoCoord

Offline Jala65

• Premium Member
  • Held in schrijven
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2022, 10:22:43 pm »
ik heb deze Nederlandse handleiding GSAK voor de beginnende gevorderde van 98 bladzijde.

Succes

Offline Radeloos

• Premium Member
  • Held in schrijven
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2022, 06:52:02 am »
Jala65: Top! Naar zo'n handleiding was ik nou juist op zoek, maar kon hem nergens ontdekken. Scheelt mij een hele hoop tijd nu ik niet zelf aan de gang hoef om er een te maken. Hopelijk hebben ook anderen hier wat aan en wordt GSAK meer gebruikt.
Noemt een je een ezel, haal je schouders op. Noemen twee je een ezel, koop een zadel! (Jiddisch gezegde)

Online Arne1

• Premium Member
  • Regelmatige schrijver
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2022, 10:03:37 pm »
GSAK is not the only option. I recommend to get acquainted with the Czech project GEOGET (www.geoget.cz), which is better in many ways. It is still alive, easily extensible with user modules (written in simle Pascal), and can be translated into other languages. For working with cache databases it is much more suitable, it does not require to chop data into small databases but offers easy possibilities to selectively look at one database. I have almost 700,000 caches in one basic database, some final, some earthcaches with solutions, some hunted - and I can very easily view or export the necessary data according to the filter.

Offline Pluhoeg

• Global Moderator
  • Held in schrijven
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2022, 04:53:10 pm »
Hi Arne1. I've looked into the GEOGET program. Looks very neat and is pretty fast. At first sight however it seems to lack some functionalities I'm using often in GSAK. But I will keep digging a bit farther, so I might stumble on to those after all. Thanks for the tip.

Online Arne1

• Premium Member
  • Regelmatige schrijver
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2022, 08:24:04 pm »
Functionality - I don't know what's missing. But maybe the problem is that GEOGET is not a clone of GSAK, but a completely independent project that has similar goals but is handled completely differently. So it's possible that what is seemingly missing is somehow simply being done DIFFERENTLY. For example, I don't see the waypoints work anywhere in GSAK (GSAK's term Child waypoints). It's hard enough to explain to GSAK users that they don't need a million different databases and that just one is enough. After all, GSAK is unable to sew a large GPX file and crashes - I haven't encountered a limit in GeoGet so far.

I have in my database, which has a size of about 5 Giga, about 250 thousand final coordinates, which I can process, correct, check (we have an integrated link to checkers), export, and at the same time I have normal data that I upload to the navigation.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2022, 08:27:45 pm door Arne1 »

Offline Pluhoeg

• Global Moderator
  • Held in schrijven
« Reactie #7 Gepost op: juli 01, 2022, 04:12:02 pm »
Arne1, an example of what I'm missing. In GSAK one can add extra (custom) columns to caches. In GEOGET I didn't find this so far.

Offline cifrandusud

• Premium Member
  • Held in schrijven
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2022, 06:32:41 pm »
je vois que l on parle  de geoget, est ce plus facile que gsak ?

Ik zie dat we het over geoget hebben, is het makkelijker dan gsak?

Online Arne1

• Premium Member
  • Regelmatige schrijver
  • **
« Reactie #9 Gepost op: december 25, 2022, 12:35:29 am »
Arne1, an example of what I'm missing. In GSAK one can add extra (custom) columns to caches. In GEOGET I didn't find this so far.

Unlike GSAK, where four user fields are fixed, in GEOGET I can define and use any number of fields, called TAGs.

Offline Pluhoeg

• Global Moderator
  • Held in schrijven
« Reactie #10 Gepost op: december 25, 2022, 01:24:41 pm »
Arne1, in GSAK you can define any field you want. Please, see attached screenshot.

Online Arne1

• Premium Member
  • Regelmatige schrijver
  • **
« Reactie #11 Gepost op: december 25, 2022, 07:45:19 pm »
OK, I didn't know that.